1. Es zinu, ka dažādas meklētājprogrammas var sniegt atšķirīgus meklēšanas rezultātus, jo tos ietekmē komerciāli faktori.
*
2. Es zinu, kurus vārdus lietot, lai ātri atrastu nepieciešamo (piem., meklēt tiešsaistē vai dokumentā).
*
3. Kad es izmantoju meklētājprogrammu, es spēju izmantot tās uzlabotās iespējas.
*
4. Es zinu, kā atrast tīmekļa vietni, kuru esmu apmeklējis jau iepriekš.
*
5. Es zinu, kā atšķirt reklamēto saturu no cita satura, kuru atrodu vai saņemu tiešsaistē (piem., reklāmas atpazīšana sociālajos tīklos vai meklētājprogrammās).
*
6. Es zinu, kā noteikt tiešsaistes informācijas avota mērķi (piem., informēt, ietekmēt, izklaidēt vai pārdot).
*
7. Es kritiski pārbaudu, vai tiešsaistē atrodamā informācija ir ticama.
*
8. Es zinu, ka daļa internetā pieejamās informācijas ir nepatiesa (piem., viltus ziņas).
*
9. Es zinu par dažādiem informācijas nesējiem (piem., iekšējo vai ārējo cieto disku, USB atmiņu, atmiņas karti).
*
10. Es zinu, kā organizēt digitālo saturu (piem., dokumentus, attēlus, video), izmantojot mapes vai marķēšanu ar tagiem, lai tos atrastu vēlāk.
*
11. Es zinu, kā kopēt un pārvietot failus (piem., dokumentus, attēlus, video) starp mapēm, ierīcēm vai mākoņpakalpojumiem.
*
12. Es zinu, kā pārvaldīt un analizēt datus, izmantojot programmatūru (piem., veikt šķirošanu, filtrēšanu, aprēķinus).
*
13. Es zinu, kā sūtīt, pārsūtīt e-pastus un atbildēt uz tiem.
*
14. Es zinu, ka daudzi komunikācijas pakalpojumi un sociālie mediji ir bezmaksas, jo tajos ir apmaksātās reklāmas.
*
15. Es zinu, kā izmantot uzlabotās videokonferenču iespējas (piem., moderēt, ierakstīt audio un video).
*
16. Es zinu, kuri komunikācijas līdzekļi un pakalpojumi (piem., tālrunis, e-pasts, video konference, īsziņa) ir piemēroti izmantošanai dažādos apstākļos.
*
17. Esmu gatavs dalīties ar digitālo saturu, kas, manuprāt, varētu būt interesants un noderīgs citiem.
*
18. Es zinu, kā izmantot mākoņpakalpojumus (piem., Google Drive, DropBox un OneDrive), lai koplietotu savus failus.
*
19. Es zinu, kā mainīt personas, ar kurām koplietot saturu (piem., draugiem, draugu draugiem, visiem).
*
20. Es zinu, kā atsaukties uz tiešsaistē atrastās informācijas avotu (piem., autoru vai tīmekļa vietni).
*
21. Es zinu, kā pieteikties darbam, izmantojot digitālo platformu (piem., aizpildīt veidlapu, augšupielādēt manu CV un fotoattēlu).
*
22. Es zinu, ka internetā ir pieejami daudzi publiskie pakalpojumi (piem., pieraksts pie ārsta, gada ienākumu deklarācijas iesniegšana, dzimšanas, laulības, dzīvesvietas un citu izziņu pieprasīšana).
*
23. Es zinu, kā norēķināties par precēm un pakalpojumiem, ko pērku tiešsaistē (piem., izmantojot tiešos bankas pārskaitījumus, kredītkartes/debetkartes, citas tiešsaistes maksājumu sistēmas).
*
24. Man ir svarīgi tiešsaistē diskutēt par sociāliem vai politiskiem jautājumiem (piem., tiešsaistes forumos, ziņu vietnēs, Facebook, Twitter).
*
25. Es saprotu attālinātās sadarbības priekšrocības (piem., samazinās ceļā pavadītais laiks).
*
26. Es zinu, kā rediģēt koplietotu tiešsaistes dokumentu.
*
27. Es zinu, kā uzaicināt citus un piešķirt atbilstošas tiesības, lai sadarbotos kopīga dokumenta izstrādē.
*
28. Es apzinos, ka pirms citu personu fotoattēlu publicēšanas vai koplietošanas, man ir jālūdz viņu atļauja.
*
29. Es zinu, kā atpazīt tiešsaistes ziņojumus un uzvedību, kas uzbrūk noteiktām grupām vai indivīdiem (piem., naida kurināšana).
*
30. Es varu veikt pareizos pasākumus, ja kāds tiešsaistē rīkojas nepareizi (piem., izsaka aizskarošus komentārus, draudus).
*
31. Es zinu, kā uzvesties tiešsaistē atkarībā no situācijas (piem., formāli vai neformāli).
*
32. Es zinu, ka mana digitālā identitāte ir viss, pēc kā mani var identificēt tiešsaistes vidē (piem., lietotājvārdi, atzīmes Patīk un ziņas sociālajos medijos, tiešsaistē parakstīti lūgumraksti).
*
33. Es zinu, kā izveidot profilu digitālajā vidē personīgiem vai profesionāliem mērķiem.
*
34. Es zinu, ka ES ieviesa regulu par tiesībām tikt aizmirstam (t.i., lai privātā informācija tiktu izņemta no interneta).
*
35. Es zinu, kā konfigurēt iestatījumus savā interneta pārlūkā, lai bloķētu vai ierobežotu sīkdatnes.
*
36. Es zinu, kā izveidot un rediģēt teksta failus (piem., Word, OpenDocument, Google Docs).
*
37. Es zinu, kā izteikties, ievietojot digitālo saturu internetā (piem., emuāra ierakstā, video vietnē Youtube).
*
38. Es zinu, kā izveidot multimediju prezentāciju ar tekstu, attēliem, audio un video elementiem.
*
39. Lai izteiktu sevi, es uzmanīgi izvēlos pareizo digitālo mediju veidu atkarībā no auditorijas un sava mērķa (piem., izmantojot sociālos medijus projekta popularizēšanai).
*
40. Es vēlētos radīt jaunu digitālo saturu, apvienojot un pārveidojot esošos digitālos resursus (piem., prezentāciju ar fotogrāfijām un skaņu celiņu, kas atrodams internetā).
*
41. Es zinu, ka daļu digitālā satura var atkārtoti izmantot un likumīgi pārstrādāt (piem., publiski pieejamo vai ar Creative Commons licencēm).
*
42. Es zinu, kā rediģēt vai mainīt citu radīto digitālo saturu (piem., pievienot tekstu attēlam, rediģēt viki vietni).
*
43. Es zinu, kā radīt kaut ko jaunu, apvienojot dažāda veida saturu (piem., tekstu un attēlus).
*
44. Es uzmanīgi sekoju līdzi noteikumiem, kas attiecas uz autortiesībām un digitālā satura licencēm.
*
45. Es zinu, ka digitālā satura lejupielādēšanai vai koplietošanai var būt ētiska vai juridiska pārkāpuma sekas (piem., mūzikas, programmatūras, filmu).
*
46. Es varu noteikt, kad digitālais saturs ir pieejams nelegāli (piem., programmatūra, filmas, mūzika, grāmatas, TV).
*
47. Es zinu, kuras dažādu veidu licences attiecas uz digitālā satura izmantošanu (piem., Creative Commons licences).
*
48. Mani interesē izprast, kā uzdevumu var sadalīt posmos, lai to varētu izpildīt uzrakstot datorprogrammu.
*
49. Es zinu, ka programmēšanas valodas (piem., Python, Visual Basic, Java) tiek izmantotas, lai nodrošinātu digitālās ierīces instrukcijas uzdevuma veikšanai.
*
50. Es varu uzrakstīt skriptus, makro un vienkāršas lietojumprogrammas, lai automatizētu uzdevuma izpildi.
*
51. Es zinu, ka var būt dažādi algoritmiskie risinājumi, lai veiktu noteiktu aprēķinu uzdevumu (piem., šķirošanu un meklēšanu).
*
52. Es saprotu ieguvumus un arī drošības riskus, lietojot ar internetu savienotas ierīces vai sistēmas (piem., viedpulksteņus, viedās mājas ierīces).
*
53. Es zinu, cik svarīgi ir atjaunināt operētājsistēmu, pretvīrusu un citu programmatūru, lai novērstu drošības apdraudējuma riskus.
*
54. Es zinu, kā konfigurēt ugunsmūra iestatījumus dažādās ierīcēs.
*
55. Es zinu, kā no dublējuma atgūt digitālo informāciju un citu saturu (piem., fotoattēlus, kontaktpersonas).
*
56. Es zinu, kā ierobežot vai liegt piekļuvi manai ģeogrāfiskajai atrašanās vietai.
*
57. Es zinu, kā atpazīt aizdomīgus e-pasta ziņojumus, kuros kāds mēģina iegūt manus personas datus.
*
58. Es zinu, kā pārbaudīt, vai tīmekļa vietne, kurā man lūdz sniegt personas datus, ir droša (piem., https vietnes, drošības logotips vai sertifikāts).
*
59. Es zinu, ar kādiem personas datiem nav jādalās un tie nav jāpublisko tiešsaistē (piem., sociālajos medijos).
*
60. Es uzmanīgi iepazīstos ar izmantoto digitālo pakalpojumu sniedzēju privātuma politiku.
*
61. Es apzinos, ka man vajadzētu kontrolēt laiku, ko pavadu pie savām digitālajām ierīcēm.
*
62. Es zinu, kā pasargāt sevi no nevēlamām un ļaunprātīgām tiešsaistes saskarsmēm un materiāliem (piem., surogātpasta ziņojumiem, identitātes zādzību e-pastiem).
*
63. Es zinu par digitālajiem rīkiem, kas var palīdzēt vecāka gadagājuma cilvēkiem vai cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.
*
64. Es meklēju veidus, kā digitālās tehnoloģijas varētu man palīdzēt dzīvot un patērēt resursus videi draudzīgākā veidā.
*
65. Es zinu, ka vecās digitālās ierīces un palīgmateriāli (piem., datori, viedtālruņi, akumulatori) ir atbilstoši jāiznīcina, lai mazinātu to ietekmi uz vidi.
*
66. Es zinu, kā samazināt savu ierīču enerģijas patēriņu (piem., mainīt iestatījumus, aizvērt lietojumprogrammas, izslēgt WiFi).
*
67. Es zinu “zaļās” domāšanas pieeju, kura jāievēro, pērkot vai izmantojot digitālās ierīces (piem., iegādāties ierīces ar ekomarķējumu, atturēties no nevajadzīgas digitālo failu drukāšanas, neatstāt mobilo tālruņu un klēpjdatoru lādētājus pievienotus elektro
*
68. Saskaroties ar tehnisku problēmu, es mēģinu soli pa solim to noteikt.
*
69. Es zinu dažus iemeslus, kāpēc digitālajai ierīcei var neizdoties izveidot interneta savienojumu (piem., nepareiza WiFi parole, ieslēgts lidmašīnas režīms).
*
70. Saskaroties ar tehnisku problēmu, es spēju atrast risinājumus internetā.
*
71. Es spēju rediģēt savu digitālo ierīču operētājsistēmas konfigurācijas, lai risinātu tehniskas problēmas (piem., automātiska pakalpojumu apturēšana /sākšana, reģistra atslēgu modificēšana).
*
72. Es parasti cenšos noskaidrot, vai ir kāds tehnoloģisks risinājums, kas man varētu palīdzēt risināt personīgās vai profesionālās vajadzības.
*
73. Es zinu visbiežāk izmantoto digitālo ierīču galvenās funkcijas (datora, planšetdatora, viedtālruņa).
*
74. Es zinu, kā izvēlēties pareizo rīku, ierīci vai pakalpojumu dotā uzdevuma veikšanai (piem., izvēlēties viedtālruni manām vajadzībām, izvēlēties rīku profesionālam video zvanam).
*
75. Es zinu tehniskos risinājumus, kas var uzlabot piekļuvi digitālajiem rīkiem un to izmantošanu, piemēram, valodas tulkošana, palielināšana vai tālummaiņa un funkcionalitāte teksta-balss nolasīšanai.
*
76. Es zinu, ka digitālās tehnoloģijas var izmantot kā spēcīgu instrumentu inovatīvu procesu un produktu radīšanai.
*
77. Es vēlos piedalīties izaicinājumos un konkursos, kuru mērķis ir ar digitālo tehnoloģiju palīdzību risināt intelektuālas, sociālas vai praktiskas problēmas.
*
78. Es varu izmantot datu rīkus (piem., datu bāzes, datu ieguves un analīzes programmatūru), kas pārvalda un organizē sarežģītu informāciju, lai pieņemtu lēmumus un risinātu problēmas.
*
79. Es vēlos palīdzēt savas kopienas cilvēkiem uzlabot viņu digitālās prasmes.
*
80. Man ir interese par jaunākajām digitālajām ierīcēm un lietojumprogrammām, un es labprāt eksperimentētu ar tām, kad vien iespējams.
*
81. Es zinu, kā izmantot tiešsaistes mācību rīkus, lai uzlabotu savas digitālās prasmes (piem., video pamācības, tiešsaistes kursi).
*
82. Es zinu par jaunākajām tendencēm digitālajā pasaulē un to ietekmi uz manu personīgo vai profesionālo dzīvi.
*