MyDigiSkills tests

Pirms sākat...

Turpmākie jautājumi atspoguļos jūsu pašnovērtējumu par jūsu zināšanām, prasmēm un attieksmi pret digitālo tehnoloģiju izmantošanu. Lūdzu uzmanīgi izlasiet apgalvojumus un atbildiet godīgi.

Katram jautājumam ir 4 atbilžu varianti. Lūdzu, izvēlieties variantu, kas visprecīzāk atspoguļo jūsu zināšnu līmeni, izpratni un attieksmi par katru apgalvojumu.

MyDigiSkills aizpildīšana aizņem aptuveni 20minūtes. Tajā ir iekļauti 82 jautājumi, kas sagrupēti 5 jomās saskaņā ar Eiropas digitālo kompetenču ietvaru iedzīvotājiem (DigComp 2.2.)

Noslēgumā saņemsiet savu rezultātu apkopojumu, kas parādīs, kurā no 5 digitālo kompetenču jomām jūs esat vājāks vai spēcīgāks. Iegūtie rezultāti ļauj identificēt jomas, kurās nepieciešams uzlabot digitālās prasmes.

1. Es zinu, ka dažādas meklētājprogrammas var sniegt atšķirīgus meklēšanas rezultātus, jo tos ietekmē komerciāli faktori. *
2. Es zinu, kurus vārdus lietot, lai ātri atrastu nepieciešamo (piem., meklēt tiešsaistē vai dokumentā). *
3. Kad es izmantoju meklētājprogrammu, es spēju izmantot tās uzlabotās iespējas. *
4. Es zinu, kā atrast tīmekļa vietni, kuru esmu apmeklējis jau iepriekš. *
5. Es zinu, kā atšķirt reklamēto saturu no cita satura, kuru atrodu vai saņemu tiešsaistē (piem., reklāmas atpazīšana sociālajos tīklos vai meklētājprogrammās). *
6. Es zinu, kā noteikt tiešsaistes informācijas avota mērķi (piem., informēt, ietekmēt, izklaidēt vai pārdot). *
7. Es kritiski pārbaudu, vai tiešsaistē atrodamā informācija ir ticama. *
8. Es zinu, ka daļa internetā pieejamās informācijas ir nepatiesa (piem., viltus ziņas). *
9. Es zinu par dažādiem informācijas nesējiem (piem., iekšējo vai ārējo cieto disku, USB atmiņu, atmiņas karti). *
10. Es zinu, kā organizēt digitālo saturu (piem., dokumentus, attēlus, video), izmantojot mapes vai marķēšanu ar tagiem, lai tos atrastu vēlāk. *
11. Es zinu, kā kopēt un pārvietot failus (piem., dokumentus, attēlus, video) starp mapēm, ierīcēm vai mākoņpakalpojumiem. *
12. Es zinu, kā pārvaldīt un analizēt datus, izmantojot programmatūru (piem., veikt šķirošanu, filtrēšanu, aprēķinus). *
13. Es zinu, kā sūtīt, pārsūtīt e-pastus un atbildēt uz tiem. *
14. Es zinu, ka daudzi komunikācijas pakalpojumi un sociālie mediji ir bezmaksas, jo tajos ir apmaksātās reklāmas. *
15. Es zinu, kā izmantot uzlabotās videokonferenču iespējas (piem., moderēt, ierakstīt audio un video). *
16. Es zinu, kuri komunikācijas līdzekļi un pakalpojumi (piem., tālrunis, e-pasts, video konference, īsziņa) ir piemēroti izmantošanai dažādos apstākļos. *
17. Esmu gatavs dalīties ar digitālo saturu, kas, manuprāt, varētu būt interesants un noderīgs citiem. *
18. Es zinu, kā izmantot mākoņpakalpojumus (piem., Google Drive, DropBox un OneDrive), lai koplietotu savus failus. *
19. Es zinu, kā mainīt personas, ar kurām koplietot saturu (piem., draugiem, draugu draugiem, visiem). *
20. Es zinu, kā atsaukties uz tiešsaistē atrastās informācijas avotu (piem., autoru vai tīmekļa vietni). *
21. Es zinu, kā pieteikties darbam, izmantojot digitālo platformu (piem., aizpildīt veidlapu, augšupielādēt manu CV un fotoattēlu). *
22. Es zinu, ka internetā ir pieejami daudzi publiskie pakalpojumi (piem., pieraksts pie ārsta, gada ienākumu deklarācijas iesniegšana, dzimšanas, laulības, dzīvesvietas un citu izziņu pieprasīšana). *
23. Es zinu, kā norēķināties par precēm un pakalpojumiem, ko pērku tiešsaistē (piem., izmantojot tiešos bankas pārskaitījumus, kredītkartes/debetkartes, citas tiešsaistes maksājumu sistēmas). *
24. Man ir svarīgi tiešsaistē diskutēt par sociāliem vai politiskiem jautājumiem (piem., tiešsaistes forumos, ziņu vietnēs, Facebook, Twitter). *
25. Es saprotu attālinātās sadarbības priekšrocības (piem., samazinās ceļā pavadītais laiks). *
26. Es zinu, kā rediģēt koplietotu tiešsaistes dokumentu. *
27. Es zinu, kā uzaicināt citus un piešķirt atbilstošas tiesības, lai sadarbotos kopīga dokumenta izstrādē. *
28. Es apzinos, ka pirms citu personu fotoattēlu publicēšanas vai koplietošanas, man ir jālūdz viņu atļauja. *
29. Es zinu, kā atpazīt tiešsaistes ziņojumus un uzvedību, kas uzbrūk noteiktām grupām vai indivīdiem (piem., naida kurināšana). *
30. Es varu veikt pareizos pasākumus, ja kāds tiešsaistē rīkojas nepareizi (piem., izsaka aizskarošus komentārus, draudus). *
31. Es zinu, kā uzvesties tiešsaistē atkarībā no situācijas (piem., formāli vai neformāli). *
32. Es zinu, ka mana digitālā identitāte ir viss, pēc kā mani var identificēt tiešsaistes vidē (piem., lietotājvārdi, atzīmes Patīk un ziņas sociālajos medijos, tiešsaistē parakstīti lūgumraksti). *
33. Es zinu, kā izveidot profilu digitālajā vidē personīgiem vai profesionāliem mērķiem. *
34. Es zinu, ka ES ieviesa regulu par tiesībām tikt aizmirstam (t.i., lai privātā informācija tiktu izņemta no interneta). *
35. Es zinu, kā konfigurēt iestatījumus savā interneta pārlūkā, lai bloķētu vai ierobežotu sīkdatnes. *
36. Es zinu, kā izveidot un rediģēt teksta failus (piem., Word, OpenDocument, Google Docs). *
37. Es zinu, kā izteikties, ievietojot digitālo saturu internetā (piem., emuāra ierakstā, video vietnē Youtube). *
38. Es zinu, kā izveidot multimediju prezentāciju ar tekstu, attēliem, audio un video elementiem. *
39. Lai izteiktu sevi, es uzmanīgi izvēlos pareizo digitālo mediju veidu atkarībā no auditorijas un sava mērķa (piem., izmantojot sociālos medijus projekta popularizēšanai). *
40. Es vēlētos radīt jaunu digitālo saturu, apvienojot un pārveidojot esošos digitālos resursus (piem., prezentāciju ar fotogrāfijām un skaņu celiņu, kas atrodams internetā). *
41. Es zinu, ka daļu digitālā satura var atkārtoti izmantot un likumīgi pārstrādāt (piem., publiski pieejamo vai ar Creative Commons licencēm). *
42. Es zinu, kā rediģēt vai mainīt citu radīto digitālo saturu (piem., pievienot tekstu attēlam, rediģēt viki vietni). *
43. Es zinu, kā radīt kaut ko jaunu, apvienojot dažāda veida saturu (piem., tekstu un attēlus). *
44. Es uzmanīgi sekoju līdzi noteikumiem, kas attiecas uz autortiesībām un digitālā satura licencēm. *
45. Es zinu, ka digitālā satura lejupielādēšanai vai koplietošanai var būt ētiska vai juridiska pārkāpuma sekas (piem., mūzikas, programmatūras, filmu). *
46. Es varu noteikt, kad digitālais saturs ir pieejams nelegāli (piem., programmatūra, filmas, mūzika, grāmatas, TV). *
47. Es zinu, kuras dažādu veidu licences attiecas uz digitālā satura izmantošanu (piem., Creative Commons licences). *
48. Mani interesē izprast, kā uzdevumu var sadalīt posmos, lai to varētu izpildīt uzrakstot datorprogrammu. *
49. Es zinu, ka programmēšanas valodas (piem., Python, Visual Basic, Java) tiek izmantotas, lai nodrošinātu digitālās ierīces instrukcijas uzdevuma veikšanai. *
50. Es varu uzrakstīt skriptus, makro un vienkāršas lietojumprogrammas, lai automatizētu uzdevuma izpildi. *
51. Es zinu, ka var būt dažādi algoritmiskie risinājumi, lai veiktu noteiktu aprēķinu uzdevumu (piem., šķirošanu un meklēšanu). *
52. Es saprotu ieguvumus un arī drošības riskus, lietojot ar internetu savienotas ierīces vai sistēmas (piem., viedpulksteņus, viedās mājas ierīces). *
53. Es zinu, cik svarīgi ir atjaunināt operētājsistēmu, pretvīrusu un citu programmatūru, lai novērstu drošības apdraudējuma riskus. *
54. Es zinu, kā konfigurēt ugunsmūra iestatījumus dažādās ierīcēs. *
55. Es zinu, kā no dublējuma atgūt digitālo informāciju un citu saturu (piem., fotoattēlus, kontaktpersonas). *
56. Es zinu, kā ierobežot vai liegt piekļuvi manai ģeogrāfiskajai atrašanās vietai. *
57. Es zinu, kā atpazīt aizdomīgus e-pasta ziņojumus, kuros kāds mēģina iegūt manus personas datus. *
58. Es zinu, kā pārbaudīt, vai tīmekļa vietne, kurā man lūdz sniegt personas datus, ir droša (piem., https vietnes, drošības logotips vai sertifikāts). *
59. Es zinu, ar kādiem personas datiem nav jādalās un tie nav jāpublisko tiešsaistē (piem., sociālajos medijos). *
60. Es uzmanīgi iepazīstos ar izmantoto digitālo pakalpojumu sniedzēju privātuma politiku. *
61. Es apzinos, ka man vajadzētu kontrolēt laiku, ko pavadu pie savām digitālajām ierīcēm. *
62. Es zinu, kā pasargāt sevi no nevēlamām un ļaunprātīgām tiešsaistes saskarsmēm un materiāliem (piem., surogātpasta ziņojumiem, identitātes zādzību e-pastiem). *
63. Es zinu par digitālajiem rīkiem, kas var palīdzēt vecāka gadagājuma cilvēkiem vai cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. *
64. Es meklēju veidus, kā digitālās tehnoloģijas varētu man palīdzēt dzīvot un patērēt resursus videi draudzīgākā veidā. *
65. Es zinu, ka vecās digitālās ierīces un palīgmateriāli (piem., datori, viedtālruņi, akumulatori) ir atbilstoši jāiznīcina, lai mazinātu to ietekmi uz vidi. *
66. Es zinu, kā samazināt savu ierīču enerģijas patēriņu (piem., mainīt iestatījumus, aizvērt lietojumprogrammas, izslēgt WiFi). *
67. Es zinu “zaļās” domāšanas pieeju, kura jāievēro, pērkot vai izmantojot digitālās ierīces (piem., iegādāties ierīces ar ekomarķējumu, atturēties no nevajadzīgas digitālo failu drukāšanas, neatstāt mobilo tālruņu un klēpjdatoru lādētājus pievienotus elektro *
68. Saskaroties ar tehnisku problēmu, es mēģinu soli pa solim to noteikt. *
69. Es zinu dažus iemeslus, kāpēc digitālajai ierīcei var neizdoties izveidot interneta savienojumu (piem., nepareiza WiFi parole, ieslēgts lidmašīnas režīms). *
70. Saskaroties ar tehnisku problēmu, es spēju atrast risinājumus internetā. *
71. Es spēju rediģēt savu digitālo ierīču operētājsistēmas konfigurācijas, lai risinātu tehniskas problēmas (piem., automātiska pakalpojumu apturēšana /sākšana, reģistra atslēgu modificēšana). *
72. Es parasti cenšos noskaidrot, vai ir kāds tehnoloģisks risinājums, kas man varētu palīdzēt risināt personīgās vai profesionālās vajadzības. *
73. Es zinu visbiežāk izmantoto digitālo ierīču galvenās funkcijas (datora, planšetdatora, viedtālruņa). *
74. Es zinu, kā izvēlēties pareizo rīku, ierīci vai pakalpojumu dotā uzdevuma veikšanai (piem., izvēlēties viedtālruni manām vajadzībām, izvēlēties rīku profesionālam video zvanam). *
75. Es zinu tehniskos risinājumus, kas var uzlabot piekļuvi digitālajiem rīkiem un to izmantošanu, piemēram, valodas tulkošana, palielināšana vai tālummaiņa un funkcionalitāte teksta-balss nolasīšanai. *
76. Es zinu, ka digitālās tehnoloģijas var izmantot kā spēcīgu instrumentu inovatīvu procesu un produktu radīšanai. *
77. Es vēlos piedalīties izaicinājumos un konkursos, kuru mērķis ir ar digitālo tehnoloģiju palīdzību risināt intelektuālas, sociālas vai praktiskas problēmas. *
78. Es varu izmantot datu rīkus (piem., datu bāzes, datu ieguves un analīzes programmatūru), kas pārvalda un organizē sarežģītu informāciju, lai pieņemtu lēmumus un risinātu problēmas. *
79. Es vēlos palīdzēt savas kopienas cilvēkiem uzlabot viņu digitālās prasmes. *
80. Man ir interese par jaunākajām digitālajām ierīcēm un lietojumprogrammām, un es labprāt eksperimentētu ar tām, kad vien iespējams. *
81. Es zinu, kā izmantot tiešsaistes mācību rīkus, lai uzlabotu savas digitālās prasmes (piem., video pamācības, tiešsaistes kursi). *
82. Es zinu par jaunākajām tendencēm digitālajā pasaulē un to ietekmi uz manu personīgo vai profesionālo dzīvi. *